27 Jun, 2011

Adik nangis kuatnyer................


Fuh!!! jenuh nak stop....
cube citer.......

citernya camnie..... saja bawak adik g jenjalan mlm semlm.. babah nya rancanganlah nak p tgk Pesta Kebudayaan kat Kota Conwalis (Padang Kota Lama)...... Mula2 hinggatkan kat luaq jew... bila sampai rupanya kat dalam tuh dia buat.... tempat tuh kan kerasss skit so dah la bawak bb kan.... asik dok pikir gaklah...tp dah sampai masuk jah la....

Org xramei sgt pon...mungkin sbb dia kena ader tiket masuk kot...kalu free pon ramai....maser sampai tuh waktu magrib...adik ok g dia baru jah bangun tido..... so ingatkan xdak apa lah kot... dia pon dok perati org2 duk lalu lalang....

mula2 nak duduk kat bawah khemah ujung blah kanan sbb jauh skit pada stage persembahan yelah duk tgk spiker deorg besau2 kau...... takut gak sat adik terkejutzzzzz.... tp si babah buat terer plak dah nak duduk khemah sebelah kiri........ok jah la kan sbb kita ikut jew.....

rupanya khemah tuh adalah pintu masuk utama tuk yb2 yg nak rasmikan pesta tuh....deorg disambut ngan Tarian Singa..... alahai siap ngan gendang besar tuh..... so aku dah nmpkkan... aku suh la si babah bawak adik lari jauh2 tp lupa lak nak pesan kat dia kena peluk adik kuat2 takut dia terkejutz.....

So apalagik bila jah mula tarian tuh terussssssssssssssssss...................... si adik menangis kuat........ aku xdengaq suara adik nangis sbb dah bising ngan gendang cina tuh serius xdengaq....... tp duk jenguk gak depa duk kat mana tp xnmpk...... so hingatkan xdak palah kot.....

habis jah tarian tuh nmpk babah bawak turun..... adik menangis sampai merambu air mata dia .... muka merah........ sambil dok jerit2.... ala cian nya anak mama.... mesti babah xpeluk lah nie.... aku pon plah pujuk dia suh senyap...memang teruk dia nangis xpernah tgk g dia nangis sampai cam tuh.....
aku pon dah tak tahu dah camna nak suh dia senyap bg susu pon xnak senyap bg nyot2 pon xnak senyap..... last kali babah p ambik barang semua pastuh apa lagik baliklah....... tunggu lagik..... masuk pintu depan kuar pintu belakang...keta parking kat pintu depan nuuu.....
bayangkanlah jalan kaki p kat keta balik jauh gaklah...tp xrasa sbb duk pujuk adik diam...sepanjang perjalanan nak p keta tuh dia duk renggah nangis.... takut aku jadiknya...sambil2 tuh aku duk baca ayat2 yg patut...duk zikir2 kat telinga dia....

Dah masuk keta pon masih g nangis susu xnak minum....agaknya memang teruk nie dia terkejut... last kali pujuk bg tido....lama gaklah baru dia mula diam...tuh pon duk tersedu2 g...alahai cian nya..... patut mama rasa berat hati jah nak ikut babah ha..... last sekali dia diam tp xtido...mungkin dah penat nangis kot....aku mulalah susah hati takut dia terbawak2 dlm mimpi nantie tido...... so aku cakaplah kat babah kalu mlm nantie dia masih nangis aku cuti jah datang keja rinih...si babah pon xnak dtg keja kalu adik nangis mlm tu.....

balik tuh xbalik umah terus singgah umah mak mentua jap....sbb nak bg keadaan reda jap...maser tuh adik nya mood ngamuk dah ok dah...jumpa tok midah pon dah bleh senyum2... sembang2.... tp japjah la...dok lama sikit mula muka dia duk sebek balik dah...... pastuh apa lagik nangis balik rr dengan sekuat2 nya... pak mentua aku mulalah marah2kan anak dia..sbb bawak p masuk tempat bukan2...... aku pon salah gak..tp diam jah la.... mak mentua aku duk pujuk pon xnak diam gak...last sekali aku try plak pujuk adik... sambil duk jalan2 dlm umah dia mula dah senyap balik...so aku ajaklah en.somi balik.....

Kali nie balik umah terus..... sebelum sampai tuh aku pesan kat en.somi dulu... "balik nie terus ambik air pastuh baca surah2 yg patut sbb nak bagi dia tido terus"........ bukak jah pintu umah xpikir & xcakap banyak dah..letak dia kat belakang..bukak baju dia ambik kain basah lap2 badan dia pastuh tukar pampers semua bawak dia masuk tido dulu...bg minum susu....semua sib baiklah dah xnangis dah....

Malam tuh duk berjaga jugak takut adik nangis...tp dia xnangis...Alhamdulillah......dia tido dengan nyeyaknya.......legaaaaaa hati mama......... pagik nie bukak mata jah dah sunyum2......kesian anak mama nie...maafkan mama yer....

tanduk rusa: Len kali beringatlah anda sebelum anda teringat yer........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan