Memaparkan catatan dengan label Rojak Campuq. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Rojak Campuq. Papar semua catatan

19 Mei, 2016

kenduri akikah Nafees

Hai semua...
Asalnya plan buat kenduri nie bulan 2
Tup tup mak cek suruh buat awal..
Dan kebetulan bulan 12 nie hujung bulan tuh
Sepupu nak buat kenduri...
Duk pikir nak huat sekalilah..

Tapiii....... Xjadik sbb hujung bulan tuh hari bekerja
Besok tuh baru public holiday..
So bincang balik ngan en.somi & mak cek
Tgk2 kalender awai seminggu tuh ada cuti  public jgk
Jatuh hari khamis.. Jumaat tuh kerja tp en.somi ambil direct
Cutinya ha... So ramailah jugak tetamu hadir...
Alhamdulillah... Lauk mencukupi..

Kos akikah tahun 2015:
Kambing sahaja = 1800(2ekor +upah masak)
Menu len =700 adalah
Nasi putih free nasik minyak(50 org mkn)
Gulai ikan, ulam2 , air teh tarik 1 bekas
Yg tuh tuk 150 org mkn dr caterer
Menu sendiri tambah=aik beradik
Mee kuah atau mee udang = abah
Cucur cicah = mak
Ayam goreng rempah,air oren = mentua
Agar2 puding = auntie dan maksu
Kuih muih = adik bradik mak

Owh yaa en.somi jemput org main gendang serunai..
Ermmmm minat dia dah rupa kaween ha..

Ok meh layan gambar yg xbanyak nie..
Sibuk sampai xdan nak bergambar

Nie si bapak dia buat..

Backdrop belakang tuh plak saye buat..

Hero pertama kami..


Hari tuh plak cuaca baik tp panas peluh2 dibuatnya.....
Nasiblah si baby baik jah tido...
Xder meragam2 semua.....
Walaupon majlis sepatutnya start kuk 2 ptg
Tapi ader jugak tetamu datang awai...
Mungkin ader kenduri lain yg nak pergi kot ari tuh
So takpalah nasib baik caterer dah mai awai setting mkan
Semuanya berjaan lancar alhamdulillah
Selesai sudah....

Seminggu selepas tuh rumah ader kenduri lagik sekali
Kali nie kenduri bertunang anak paksu sebelah abah
Deorg duk flat tp disebabkan rumah kami skung rumah pusaka
So abah offer jah la deorg buat kat sini
Macam biasa meriah sgt dgn adik beradik
Rumah kami jarang2 kenduri
So bila kenduri ramai jah yg hadir

Kali nie oder kat nasi 7 benua
Alah kedai deorg depan umah jah heheheh
So mendapat pujian org perlis katanya sedap
Anak paksu tuh tunangnya org kl tp nenek sebelah pelis
Ramai iugak yg mai sbb deorg bawak nenek dan atuk2 sama
Sib baik kawasan rumah besar so boleh la bukak meja kerusi kawasan rumah jah
Xyh khemah2.. Anggaran tetamu 50 tp cam lebih jah
Adik beradik jah dah dekat 100 termasuk maksu(menantu) punya adik beradik..


Berinailah kiter


bersama twin dhia`s

kami ber5 skung

letih dia lebih dr pengantin


Habis jah kenduri di tghari kami rehat2 jap
Sbb mlm tuh nak bbq plak...
Makan sajalah ujung2 tahun nie
Sbbnya mlam tuh kan malam new year
Depan rumah ader tembak bunga api ha xyah p jauh2..
Tiap tahun mesti ader... Kan senang
Anak2 pon xgaduh heheh
Habis bunga api masuk tido.....





29 April, 2014

Dugaan April....


Seperti En3 sebelum nie jugakk...
Tapi cerita lain skit....
Kali nie Bukan REZEKI tppppppppppppp DUGAAN....
Yer Allah menguji umatnya kerana dia sayangkan umatnya...

Bisnes
Pengajaran bulan lepas pada diri sendiri banyak sgt mengajar selok belok dalam perniagaan..
Pengurusan yg baik akan memberi manfaat yg baik,
Simpanan pon sama gak tp simpanan aku masih ditahap teruk...
Sbb xleh nak saving.... huhuhuhuh
Dari segi barang & penjualan... semua kategori nie baik2...

Dari segi mental & fizikal tuan empunya jah xok... sbb cepat penat sgt skung..
Dari segi pekerja pon masih ditahap yg xmembimbangkan...
Bulan pilih event yg besar2 jah...
Yang kecik2 terpaksa tolak sbb kalau tamak sgt
akan jadik macam bulan lepas... income xbanyak mana pon tp penat jah lebih...

Tp in shaa allah akan ader org yg akan guide kan bab kewangan nie...
Bolehla menimba iklmu free nie dengan sebaik2nya..
So far event masih lagi menyusun dengan baiknya sehingga bulan 5
Tapi penghujung bulan 5 akan kurangkan aktiviti luar dah sbb nak
Tumpu kat Uptown & kompleks plak...

Baru2 nie semasa masuk karnival tempoh hari nak dijadikan cerita
tiang perangas tgh telah runtuh... menyebabkan lambakan baju2 tergantung menyembah bumi
nasiblah tanah maser tuh kering jah kalau x...
rosaklah semua baju2 tuh.... time jadik lepas jah waktu rehat ha...

Mase rehat opis tuh cek p sana tgk ok jah lagik walaupon aderlah angin2 skit kan
pastuh elok balik opis baru duk jalan masuk dapat call dari pekerja
katanya rangka tuh runtuh... dup dap dup dap jantung cek
p balik tgk keadaan.. masyaallah habis semua tp nasiblah xkritikal sangat
masih boleh diperbaiki.... bila cek apa punya dia.. rupanya slot blakang tuh dah terlucut..
dan xperasan sbb dilindungi ngan tape yg tutup slot tuh...

Just besi depan la jadik L shape atas & bawah ha....
Jap cek tunjuk gambaq na...


 

Nmpk x... yg ruang kosong kat tiang tuh... area situh la yg runtuh sepenuhnya... tp time nie cek dah
buat balik bahagian atas dia... tuh nampak elok jah.
Dan kat bawah nielah besi dia yg jadik L shape tuh.....
2 batang besi ukuran 10" & 11"
Nasiblah ader spare kat umah pon cukup2 2 batang jah lebih....


So sememangnya dugaan betul hari tuh..
So terpaksaan ambik half day cuti sib lah boss ok leh kauntim
nak perbetulkan keadaan nie elok jah pasang balik semua
hujan turun 2 round yg lebatnya.... ponn nasibbb sgt baik...
kalau basah barang conform xdak mood dah nak niaga kan....

Tp rezeki cek pada hari tuh alhamdulillah baik sgt... dugaan skit jah...
hehehehehe


Kerja
Kerja aku ok jah yg xok kadang keadaan kerja tuh...
Malas nak mailah,segan,mengantuk... semua tuh alasan jew...
Hahahahahahahhaa
Terdapat terbit2 streesss jugak dalam kerja nie skung...
Tp diam2 jew la.... hahahhaa baik mkn g sedap...
Dah 6 tahun di tempat yg sama....
Mungkin dah perlu berubah angin kot ke tempat lain yg bolehkan
Lagi tuk cek nak mengembangkan ilmu di dada...

Kepelbagaian kerja yg kita lakukan akan memberi manfaat kepada kita
Sebagai manusia yg berguna untuk org lain.... wah3 ayatttttttt xtahan... hehehe
So surat pertukaran akan menyusul.... hahhah


Keluarga
Suami cek ok jew cuma kurang kasih sayang skit...
Yelah nak layan si kecil banding si besaq kan....
hahahahahhaha dia xmarah pon cuma kadang merungut jah...
Sabaq sat cek besok dah duk umah sendiri cek layanlah sepenuh jiwa & raga ha...

Twin baru2 nie dah bebas puting sepenuhnya....YAhooooooooooooooooo
Lega hati mak jemah xyah duk p cerik puting2 mana p sorok dah ha...
So skung dah ok sagt.. nak jalan pon xyah dah la pikiaq puting ilan ka apa...
Cumanya la nie duk usung bantai tidoq besaq2 plak... ermmmmmm
Pampers pon dah bebas tp xsepenuhnya g... time tido still pakai...

Baru2 nie twin kena Rotavirus tp tahap xteruk sgt...
Memandangkan rituh dah pernah ader pengalaman tentang nie...
So kali boleh buat pengawasan sendiri....
Mula2 sekali si Kakak yg demam...diikuti muntah besoknya... & cirit
Dan dia pon dah start protes xmo mkn & minum untuk seharian...
Minum air masak jah tuh pon skittttt sgt....

so bila xmakn seharian mulalah perut masuk angin & muntah pon jadiklah
dengan kerapnya...diikuti dengan adik pon dah berjangkit
Yelahh kan sbb duk kawan berdua ..haruslah kena jugak...
Yang dulu x sbbb kakak & adik dipisahkan... sbbnya kakak masuk wad & adik duk umah
So selamat skit kat situh...

Yang paling teruk adalah si kakak
Adik xsangat muntah & cirit pon xkerap sangat...
APA?? masuk hospital....
Mula2 memang nak p Hope children hospital deat umah tp
Dia dah tutup bahagian wad dia just ader bahagian cekup & ubat jah...
Branch dia yang paling dekat pon kat tanjung... jauh gak nun...

Semua hospital goment @swasta area tanjung... dah la cuti cek xbanyak ha
so buat keputusan p klinik dulu ambik ubat & ke farmasi beli susu soya..
Susu soya tuk stopkan cirit & kena hold sat susu lembu(duk minum la nie)...
Banyakkan air masak, milo, teh o.....
So far dah ok skit... mkn memang kena paksa... kalau ikut depa semua xmau..
Huhuhu dah la twin kurus skung dah kering dah ha.. cian nengok....
Cepat2 baik yer sayang...


Holiday
Disebabkan stress & kepenatan berniaga & kerja dalam masa yang sama...
Dari jan sampailah hari nie... maka percutian harusslah dirancang...
eceh2 ayattt.... hahahaha yelah penat sampai sakit2 badan kot wei....
Bukan secara saja2 ya percutian ini...

Awai mei nie ader kenduri di tanjung malim...
Dah alang2kan so jejak terus ke KL...
Shopping baju raya bebudak & mak bapak budak seksiap...
PAstuh p kenduri then p CH plak...
Yahuuu....... en.somi pon kata kita kena p jenjalanlah.. hehehe

Dia kesian kot tgk bini dia sakit2 baru nie....heheheheh
Leh la buat selalu eh......

Ok daaaaa....