20 Oktober, 2015

Kejutan minggu ke 36 kehamilan

28/9/15
Cekup seperti biasa di KK Bayan Baru...
Hari tu siap2 nak g kerja dan hantar budak2 ke sekolah awai dari biasa...
En.somi pon bersiap awai bukan main ha...
Elok jah budak2 masuk dalam sekolah huja  renyai2 dah turun...
Kebetulan plak jalan pon lengang jah pagi tuh xlah jem mcm selalu..

Sampai depan pintu KK pon blum g kul 8 ha..
Tapi ingatkan aku yang awai ader jugak manusia len lagikkkkk awai ha....
Hahahahahaha.... dapatlah no.6 jadiklah ....
Buat semua cam biasa cek urine,tekanan darah cek ukuran rahim..dengar
Jantung baby.... then nak p scan..................

Bila start jah scan doc tu buat muka terkejutzzzzzzzzz....
Sambil kata "Songsang"......................... -_-
Aku ingatkan dia main2......
Upanya betui.................huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa baby...................
Dah 36 minggulah baby oiiittttt...........................

Patutlah duk rasa mengeras bawah tulang selangka
Ingatkan bontot dia upanya kepala darrrrrrrrrrrrrrrr......
Patutlah hari tu masa p kenduri naik kereta duk terentak banyak dia punyalah sakit
kat bawah tutttt.... upanya kaki dia duk nendang huhuhuhhuh.... baby owhhhh baby....
Masa cek 8 bulan hari tuh semua ok kepala baby memang ke bawah..
Nie dia p pusing plak dah.....

Xperasan sejak bilalah dia pusing tuh....
tapi rasanya lamalah jugak dia duk kembung sebelah kanan tuh...
sejak minggu 35 g dia duk start mengeras.... huhuhu memang ingatkan dah
nak sampai masanya.... upanya kena jangguh jap la dah songsang...

Perasaaan............. huhuhu risau xtentu arah.....
Takut pon ada........
so apa lagik kita googlelah tgk cara semulajadi tuk betulkan balik keadaan baby
ader beberapa caranya
cek cuba nyata secara kasar sajelah na....

1- amalkan keadaan sujud dalam 10-15 minit
    - kami buat nie jenuh lengguh jugaklah duk menonggeng camtuh... sampai lutut sakit oiitttt.. tp demi baby ku gagahkan jua.... cek sembahyang duduk start dari 3 bulan sbb perut xlepas nak sujud tp dah darurat camnie cek buat jugaklah sembahyang biasa tuk perbanyyakkan sujud tuh... baru test 1st day dah sakit2 lutut cek ha huhuhu.. so bertukar fikiran mungkin buat tuk rakaat yg skit jah sembahyang biasa tuk yang 4 rakaat kena duk kerusi gak sbb dah xdaya ha..... demimu baby

2- amalkan keadaan merangkak
    - Bukan p merangkak ke depan just keadaan dia cam merangkak tp xgerak pon duk statik jah..
dalam masa 10-15 minit.

3- amalan sejuk dan panas
     - Letakkan pek ais di bahagian atas perut(berlapik) dengan harapan baby akan bergerak ke bahagaian suam kerana kesejukkan bahagian atas membuatkan dia xselesa.. dengan itu baby akan memusingkan kepalanya ke bawah....

4- amalan guna lampu suluh di perut
     - dengan menggunakan lampu suluh kecik @ besaq pon boleh hahaha.... suluh pad bahagian bawah dari pusat... baby dalam perut nampak cahaya tu dan akan ikut arah cahaya ke bawah.. tp bukan sekali buatlah kena cuba banyak kali... kami dah try dah buat sebelum nak tido..
memang baby jadik aktif bergerak ikut cahaya tuh.... tp tuh la ambik masa jugaklah....

5- doa dan berserah
     - Berdoalah agar baby pusing sebelum bersalin amin....

6- bercakap dengan baby sentiasa(pujuk)
    - memujuk baby agar dia kembali ke posisi asal dia dalam rahim.... kebarangkalian adalah 20%
Jika baby mengikut apa yg disuruh ibunya dia akan pusing sendiri pada fasa2 terakhir..... so pujuklah baby anda.... cek kerap jugaklah cakap ngan baby supaya dia berubah kedudukan dia kepada kepala ke bawah..

Dan ader lagiklah tips2 semulajadi nie.... huhuhh cek cuma bleh amalkan yg mudah2 jewlah....
kena buat dalam masa seminggu nie..... dengan harapan baby pusinggggglahhh balikkkk....

Next weeks kena refer ke GH besar...
Appointment dah di buat tuk jumpa doc pakar..\
Tuk pusingkan baby..... apa nama prosuder nie ECV ...
Nie doc pakar akan pusingkan baby sambil di moniterlah...
Dia 50% berjaya @ pun tidak berjaya....
Kalau berjaya alhamdulillah bolehlah bersalin normal....
Kalau tidak berjaya masihhhh di c-zerkan...

Apapon kita cuba buat yang terbaik dahulu.... semoga allah permudahkan aminnn...

15 Oktober, 2015

Sakit mula menjelma...

Ehhhh.....
bukan2 sakit nak beranak yer...
Masih awai......
Sakit sengal2 tang celah kelangkang tuhhh.....
Amatlah tidak suka sekali.....
Jugak skung nie dah start sakit belakang & ari2.....

Baby dah turun gamaknya...
Almaklumlah dah 35 weeks  ha.....
Mungkin jugak sbb minggu2 sebelum nie terlampau banyak jalan & berdiri
Huhuhuhuh....
Lagik pon aku kerap jugak duk buat senaman ringan skung..
Golek2 pinggul & mencangkung separa bawah
Selalunya time mandilah.... tuk permudahkan in shaa allah...

Baby memang xnak cek duduk tegak....
Dia nak kita menyandaq skirt baru ok...
duduk tegak memang dia buat mengeras huhuhuh....
Haih la baby jgn notty2 na....
Next weeks nak cek berat baby brapa ....
risau takut dia besar sesangat.... huhuuhuh....

Kemungkinan berat akan naik lagi minggu akan datang sbbnya..
Masih banyak minggu .... huhuhhu..
Maish berharap beratku xover 70kg..... pleaseeeee................
selera makan skung memang kurang... banyak mkn merapu jah
Nasik tuh boleh dikata jarang2......
kalau mkn pg @ tghari... malam memang xlah....
Kebiasaannya malam memang jarang mkn berat...
Selalunya makan roti & mepek2 lah tp bukan nasik....





Nampak x....????
Besar sudah perutku....
Tapi bila dibandingkan dengan org len daku nya perut nampak kecik hahahaha....
Baby aktif jew... sbb space rahim besar(kesan kakak twin dulo)
So seronoklah dia membesar sorang2 dalam tuh....
Maser kakak2 dulu jenuh sempit2 ha dalam perut...


12 Oktober, 2015

Ingatkan dah habis sakit....

Yerrrrrr..................
Ingatkan dah baik sepenuhnya umah dari penyakit ...
Rupanya masih ader gak....

Al-kisah dikisahkan kepada cek selepas balik dari trip Joho..
Hari isnin tuh kembaq biasa sahaja makan minum semua ok...
main pon ok jah aktif dia maklah kata...
Hari selasa pon semua okjah balik sekolah semua...
Tapi tgh malam tuh si adik muntah sampai 3 kali...
Habis katil ,bantai bau muntah dia....
So mencucilah mak katil malam tuh...
Huhuhuhu....... mak kater...

Disambungnya lagik....
Mak pon masih xbaik g demam selsema batuknya tuh...
Bertambah skit sakit mak sbb jerebu yang teruk skung nie....
HAri rabu tuh si kakak lak menyatakan dia sakit perut...
Seharian.......Kejap ok kejap x....
Mak just buh minyak angin kat perut dia

Sampailah hari khamis jugak......
masih sakit2 perut....
Then Jumaat tuh pon masih lagik dia duk nyatakan sakit perut....
Sampai lah petang dia mula muntah non stop...
So cek cam peliklah awat dia jadik camnie...
Ingatan awai dia cirit birit.... tp dia sebenarnya xcirit... just angin 1 badan jah...
Memangdang kan mak cerita dah brapa hari dia sakit perut...

Makanya cek dan en.somi bawaklah ke klinik tera duk bukak kan...
So sahla dia angin....ermmmmm...
So diberikan ubat dan disarankan makn makanan soft2 jew....
Kuantiti sedekit-dikit...
So penat cek xhabis g lah....
Dah la balik trip hari tuh memenatkan xhabis g segala sakit
pinggang, bontot,tapak kaki semua....
dah malam jumaat tuh kena jaga anak sakit pulak......

Dan yang lagik bestttttttttttttt tuhhhhhhhhhh.....
Jumaat tuh BIRTHDAY CEK OK ..... huhuhu....
Dah la xdak sapa ingat(en.somi pon)....
Dahtu xdak hadiah ha.... penat lagik..... pulak kena jaga anak sakit bersambungan huhuhuh...
Tengah malam tuh memang meraunglah cek depan anak2...
Ntah la kesedihan melanda tetiba jah... sampai teresak2...
Suruh en.somi balik tgkkan anak sbb cek memang xdaya sangat dah...
Sbb penat xhabis g kan....
En.somi sepatutnya kerja mlm tuh terus xjadi p kerja dia bg jah kat kawan dia...
Mungkin dia berasa bersalah kot sbb masa cek call dia memang tgh nangis....

Sampaikan masa dia sampai kat rumah pon cek masih nangis nak cakap pon....
Xboleh nak ungkap........ tersekat2....
so fahamilah kau wahai en.somiku.....
dengan keadaanku.... yg boyot
memandangkan dia ader malam tuh so lenaku sedikit selesa...
Xlah terbangun2 nak urutkan perut si kakak...

Besok tuh sabtu...
Kakak sihat hendaknya... tp masih diberikan ubat sakir perut....
So memandangkan xdak sapa ingat ceknya birthday....
cek suruhla anak2 nyanyikan... hahaha poyo...
deorang pon nyanyilah....
Then petang tuh plah beli 1 slice kek tuk diri sendiri... hahahahaa
Padahal memang duk lapa kek masa tuh la...
bernasib baik jugak anak cam xmo berebut nak mkn kek tuh...
So dapatlah si baby dan mamanya makan hehehe...

Untuk mak cek pulak....
cek belikan dia aiskrim mcd bg makn...
tujuan untuk hilang batuk dia...
So ader dah kurangnya batuk tuh....
Tapi masih ader g gelema dia....
Harap mak cepat2 baik.... sbbnya bila dia sakitkan dia sannngaaattt garanggg hahahahaa...
Kesian budak2 asyik kena marah ngan dia jew.... hahahahaha


02 Oktober, 2015

trip Joho part-5

Day 4
7.30pg
Siap2 barang nak balik Penang dah ha...
tp perut plak meragam pagik2 nie.... ntah la
Nak kata salah mkn semalam xdak lah pulak...
Makan roti jah...
Tp mungkin makan air gas banyak sangat kot...

8.30pg
Sempat singgah di hadapan Istana Johor..
So apa lagik selfie beramai2......
Tetiba jah perut sakit balik.... terus suasana jadik xbest
Bertahan jap... mintak driver singgah toilet jap...
Sbb jap g xstop dah dalam sejam lebih..
Nasib lah masa bas berenti bukan cek sorang jah p toilet... fuhhh legaaaa...
Xlah malu sangat ha... hehehe


10.30pg -12tghri
Kemudian kami singgah pulak di Ayer Itam
tuk beli kerepek pisang tanduk dan kerepek2 lain
So memandang kan kat Singapore xbeli apa...
Shopping di sini jah la borong kerepek tuk adik beradik dekat umah ha..
Kemudian belikan kat mak tudung saji rotan....
Tapi dia p simpan xmo guna plak dah ermmmm...

Belikan kembar mainan poli..
dan kami p makan putu buluh kat 1 gerai tepi jalan nie...
Dengaq kata memang femes gerai depa nie...
Tp memang betoi pon banyak gila kut duk buat putu buluh tuh...
RM3 dapat 7 bijik....
yumyum...

3ptg
Kami bergerak semula..
sebelum singgah di simpang empat,melaka
singgah tuh beli ole2 Melaka pulak ... apa g...
Gula melakalah...
Beli gerai tepi jalan jah masa dalam 10 minit hehehe
Tapi jadik 20 minit... hahaha
Siap makcik gerai tuh blanja driver keropok ngan air g sbb
singgah kedai deorang ha.... bagus betul...

5.10ptg
Kami touchdown Putrajaya plak..
untuk tangkap gambaq...
Asyik2 tangkap gambaq....
rombingan paling giler tangkap gambaq hahaha...

6.30ptg
Brenti makan dan solat dekat rnr Elmina Utara...
Sateeee Kajang...... yum yum sedap kot...
Walaupon gerai xbanyak kat sini tp cam sedap2 jew...
yang penting srvice dia cepat...

8mlm
Gerak balikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

11.30mlm
Drop staff dekat tol bandar baru...
Staff kejuruteraan turun sini..
xramai pon dalam 3 org cam tuh
dan teruskan perjalanan kembali...
Pinggang dah sakit2 dah... baby duk mngeras jah
dia dah lengguh duduk gamaknya...

12.30mlm
Stop lagik sekali dekat petronas seberang jaya...
Untuk stafff yang duduk seberang deorng turun sini...
ramai jugaklah.....
Teruskan naik jambatan penang...

1.20pg
Sampai depan masjid USM... yahuuuu....
Tgk2 kot tingkap bas nampak budak 2 ketoi tuh(kembaq)
duk tunggu....
Pakai dah besok tuh xp sekolah lah tuh...
Abah cek ajak depa mai ambik cek ha...
En.somi xdapat datang sbb dia keja malam ha...
Sampai jah umah segala beg tinggai dulu kat luar bilik...
Siap2 kan diri nak boom...... zzzzzzz

Sesungguhnya amatlah penat, letih tapi seronok dengan kawan2...
Tu tera xbawak budak2 ok just bawak perut boyot jew...
xleh nak bayangkan bawak anak2 tuk trip yang jauh dikala ngandung 33 minggu...
Krik krik krik..... owwwhhhhhh xsanggup nak bayang.....
hahahahahahaha

Tuh pon opis still ader trip p KL plak awai Oktober nie....
Masa nie cek dah masuk 9 bulan so memang xikutlah kot...
risiko tinggi.....
KL takpa boleh p sendiri.....
G pon pikir nak bawak kembaq men salji ha....
Apa lagik ICT lah kot....hehehe
In Shaa Allah....

The Endddddddddddddddddddddddddddddd.....................................................................

29 September, 2015

Trip Johor part-4

Day 3
7.30pg
Macam biasa siap2 nak masuk Singapore...
So meringan beg nak galas...
Segala ubat-ubatan ditinggalkan... bawak minyak angin jew..
Tempek kokyok seksiap belakang badan dan pinggang...
Bawak tisu dan tisu basah.... air botol jgn lupa..
Sana xdak paip....
Roti jugak xlupa sana makan mahal dan xhalal....
Bawak 2 ha beserta coklat2 sedikit....

Turun bawah makan pagi banyak sikit agar tahan dek laparnya....
Gagahkan... hahahahaha
Selesai semua dah makan masing2 bawak diri ke bas ....
Tppppp kan staff kelantan plak lamabat bebenar masuk bas ha....
Jam dah jalan dah....
Masa tuh dah kul 8.00 pg dah...
Tp masih xpenuh2 g staff deorang....ermmmm

Buat hallah tuh....
Bangun lambat, makan lambat rupanya deorg sakit perut...
Kalau ya pon bagitaulah kat penjaga rombongan nie ha...
Xlah kami duk ternanti2 kat bawah... leceh betoilah deorang nie...
dalam 8.30pg jugaklah baru bas bergerak...

Dak masuk time puncak org nak masuk kerja kat Singapore ha...
Kan nantie kat Kastam Woodland penuh keta lambatlah lagik...
Tp kami bernasib baik laluan masuk Woodland xjem sangat... legaaaa...
Kami diturunkan tepi jalan dan kena bergegas naik ke aras 1 Woodland ...
Cekpoint kastam Malaysia dulu...
Just letakkan passport kita dekat slot disediakan & dia akan scan passport kita..
kemudian letakkan ibu jari kita....kalau ok lepasss.....

Bergegas plak turun tuk ke bas...
Sebelum ke bus kita akan lalu cekpoint Singapore plak
Tang nie agak gementar skit... sbb kastam deorg xrak senyum punya olang ma..
Serius jahhhh muka......
tang nie lambat skit sbb depa nak cop masuk kat passport kita...
So dia belek2 skitlah muka....
Selamat kalau lepas..... kemuadian cek barang yang kita bawak...
pastuh baru dapat turun ke bas dengan jayanya...



9pg
Semua staff dari 2 bijik bas selamat cuma tersangkut tang sorang staff dari kelantan nie...
Katanya muka dia mirip2 penjenayah Singapore.. dan nama jugak hampir sama...
So jadik keslah.... dia kena tahan pihak atasan kastam Singapore tuk soal siasat plak...
Huhuhu nasib2 dah deorng lambat tadik pagi... nie kena tahan plak...
Huhuhu Glah lambat  ha....
Hampir sejam setengah kami tunggu di bas sambil nak tahu berita terkini...
Kami punya tour guy p settle kan kes staff tuh...

Last2 sbb xnak dah bazir masa menunggu sbb xtahu berapa lama g kan...
So kami buat keputusan bergerak dahulu...
Dan deorg berdua akan gerak kemudian dan akan jumpa kat USS nantie...

11pg
Sampai jua kami jejak kaki kat USS dengan selamat...
Staff yang kena tahan tuh pon dilepaskan kastam Singapore setelah disoal siasat..
Alhamdulillah dugaan skit....
Apa lagik semua seronoklah....
Selfieeee ader, Tangkap gambar pelbagai gaya ader... bak kata org macam2lahhhhh hahaha
Tuh belum masuk g k ...
Baru tang luar....
Sebelum masuk tuh kami makan dahulu nasik bungkuih yang kami bawak dari Joho....
Isi minyak seksiap hehehehe....



nampak xplastik merah.. tuh bekal sblm masuk uss hehehe





weee fie..




Kami diberikan masa dalam 5 jam sebelum berkumpul kembali kat luar USS...
Sbb nak ke tempat lain plak lepas tuh....
So dengan itu maka menujulah staff yang duk ada hahahahaha....
Just aku jew slow and steady jalan...
Sbb kebanyakkan mainan mak buyung xleh nak main bahaya....
So mainan bebudak tuh bleh la enjoy hehehehe









































Nie masa dah keluar dah barulah kat globe tuh xdak orang...
Senang nak posing...













Masa member2 masuk main aku sensorang tang luar tangkap gambar ngan patunglah,
maskotlah, bangunanlah hehehee.... tengok persembahan jalananlah...
Masa kami masuk xramai org lagik so mainan xyag beratur panjang sangat tuk main...
So xlah lama nak menunggu deorg ha...
Dalam 10-15 minit 1 game..

Antara mainan yang sempat aku main adalah...
Sesame Street, Madagascar, Mummi Adventure & Shrek.... hahaha
Ya ampun kaki memang duk rasa dah sakit sbb berjalan banyakkan...
Tapi masih bertahan dan yang penting "have fun kan"
Dan baby sangattttt baik jew..... tido gamaknya....
Cek ok jah duk jalan tangkap gambar semua....
Yang duk risau kawan2 lah... duk tanya ok ka...
hahahahaha sbb kan cek ngandung.....
Dah tuh 33 weeks kot.... hahahahaa

5 jam yang diberi memang cukup tuk habis kan tour dalam USS tuh...
Bila keluar masing2 dah keletihan & lapa... hahaha
Stafff kelantan siap ader tido kat bangku luar g....
xsporting langsung deorng.....
Kat luar pon aderr kedai coklat tp xp jenguk pon sbb dah tau mesti mahal...
USD kan...... tukar rm100.00 pon baru dapat USD30.80 ha.....

4ptg
Kami dibawak melawat patung singa...
Opppcosss kan....
Katanya patung nie hat betina...kui kui kui
Ader gak betina jantan yer....











Bila semua dah berkumpul menuju ke bas...
Tuk ke tempat seterusnya plak....
Kedai coklat milik melayu di singapore jalan ke arah Bugis Street...
Dahhh.... memandangkan dah 2 tempat xbeli coklat...
So tang sinie kena belilah jugak habuan anak2 ha...
Xlah banyak beli sepeket dal USD12 dalam ader 40 bijik..

So dari sini kami bergerak plak ke Bugis Street untuk cenderamata...
Deorang kata sini murah dibandingkan tempat len...
Tp memandangkan duit RM jatuh teruk so xlah murah tera mana pon...
Tp masih mampu belilah skit2....
Yang mampu beli banyak2 silakan....
Hahahahahaa......

Daku belikan fridge Magnet 5=USD10
Nak beli lebih duk pikir nak kasi siapa plak....
Member dekat2 dah la hahahaha....
Pastuh kongsi ngan kawam beli mug 3=USD10
So cek ambik sebijik jah mug tuh....
Baju i love Singapore tuh xbeli pon .... sbbb cammmm
i xlove Singapore hahahaha.....

Masa dalam bas tuh deorg duk cakaplah pasai murtabak Singapore kunun sedap...
So oderlah cek pon tp kongsi2lah...
Deorg ambik hat USD10 ha ...ingatkan kecik & besar skit dr murtabak malaysialah...
Sekali mai kau... hijau gedabak punya besaqqqqqqqqq mak aiiiiii...
Hahahahahaha siap kuah kari, timun, cabai bagai ha....
Dah la aku mkn xbanyak....
Dan bila makan kan xlah sesedap sangat ...
Sedap g malaysianya ha.....
Xhabis pon makan sebelah jah bleh masuk sebelah g memang xbleh dah ha...

Macam tuh nya besar bahagi 4 org pon boleh....
Hahahahahahaha sekerat g bawak balik johor ha....

6.30ptg
Bergerak pulak ke mustafa ha... khabarnya macam mydin...
Dan stop disini untuk solat jugak...
Kat sini cek just habiskan duit baki USD dalam USD2 jah g...
So belilah air botol & habislah duit tuh... legaaa...
Mana staff yang masih ader duit USd semua p tukaq balik kat money changer...
Habis di mustaffa kami bergerak balik semula ke Johor.....

Jalan nak masuk sempadan jem teruk ...
Kereta ka, motosikal ka, org jalan kaki ka, bas ka, semua jem...
Baru teringat ha tadik tour guy dari singapore cakap waktu kerja kat Singapore
adalah dari 7.30pg hingga 6 ptg setiap hari....
So tera depa nak sampai sempadan Singapore - Johor dah pukul brapa kan...
Waktu kami sampai tuh pon dah pukul 9++ dah jem...

Ntah dari pukul berapa jem ntah la..
Tapi masa nie memang ramai manusia bukan takat kenderaan...
dan bukan takat luar tp kat dalam jugak weisss....
Best part is kan... lepas jah settle bab cek passport tuh kan...
Terus semua jalan laju tunggu bas kat luar... lajuuuu weisss jalan dia...
Stail cam jepun betul....

10mlm
Selamat sampai kawasan Joho
Kemudian deornag singgah mkan kat gerai nie kejap...
Tapi cek xmakan sbb xlalu dah nasi....
Ader bawak roti kan pg tadik so mkn roti g sedap...
Kaki memang dah xlarat sesangat...

11.30mlm
Baru sampai bilik... huhuhuhuh
mandi kemudian zzzzzZZZZZZ......................

Penutup
Pandangan saya mengenai Singapore................
Dari kebersihan bandar "yes" amat bagus...
memang xnampak pon sampah tepi2 jalan besar...
Lorong2 xpasti lak sbb xlalu kan...
Sungai dia,longkang dia semuanya bersih....
Sbb deorang kuatkuasakan denda.... untuk mendisiplinkan rakyat...
Kita di Malaysia patut dibuat camnie agar rakyat paham bersih itu baik....

Gelandangan....
ada yer jgn tipu kata xdak...
kalau bandaraya dah maju mesti ader golongan terpinggir...
cek nampaklah kelibatnya seorng dua...

Kehidupan org sana...
Hidup disana nampak sangat payah bg golongan serdahana...
Org kaya xyah cakapkan lah...
Kerja masuk 7.30pg hingga 6ptg
itu rutin biasa org sana... masak memang x... banyak mkn luar..
anak2 deorang xsurelah camna... cumanya deorang memang ambik org gaji tuk tgk perihal anak2
kiranya balik kerja tgk kerja rumah anak then tido....
Tuh tuk org yang tinggal di Singapore....
Kalau duk JB... kul 6 habis kerja berebut ke sempadan nak cop border...
Bersesak2 sampai kul 10 mlm pon xhabis2 g beratur.... ish ish ish...
Sama jah jika xnaik kenderaaan kalau naik public transport pon malam2 cam tuh stilll ramai kat border..... dah habis menunggu bas sebelaj Jb lak tuk balik umah... bayangkan
Tera nak sampai umah dah kul brapa????
Besok bangun awai g nak g kerja ....
Rutin yang sama setiap hari......
Jalan pon lajuuuuu jah cam jepun dah cek tgk...

Mesti boring kan.... kalau dah ader family kesian kat anak2...
Kalau kita kat malaysia time 8 mlm nindia duk kat taman2, kat shopping compleks dah ha...
Dan sbb itulah kalau deorng cuti jah deorg akan terjah JB....
Sbb sana banyak sangat xboleh....
Dan mahal semua segi...
So bersyukurlah kita maish tinggal di Malaysia....

Walaupon org kata sana sangat bagus, ekonomi bagus, tp cara hidup amatlah menyedihkan...
Walaupon Malaysia kadang kita kata xbagus nie, nulah, itulah,inilah....
sekurang2nya kita lagi 100% bagus dari Singapore..... Hidup xterlalu mencabar dan xlah menyedihkan.... paham.....

bersambung....