21 September, 2015

Trip Johor Part-2

Ok sambungan hari itu...
Setelah dibincang nagn mak cek berkenaan trip cek & en.somi kena kerja malam...
Mak buat keputusan dia tido jah dalam bilik cek bersama twin..
Legaaaaaa hati...
Apa pun sebelum twin ditinggalkan ngan mak
Deorang memang berkeadaaan sihat hendaknya...
Itu yang cek pastikan....

Day 1
7.00pg
So hari isnin 7/9/15 tu bangun cam biasa nak pergi kerja...
gerakkan twin bangun nak pergi sekolah setelah 2 minggu cuti sakit...
Si kakak ok jah bangun tp... si adik menagis dia xmo p sekolah...ngada betul
Siap2 semua cek pon plah hantarkan... dengan en.somi(keja malam)
Tp sebelum tuh singgah beli donat 3 bijik pastuh p kedai beli roti bagai
Habuan spare dalam bas & masa kat singapore nantie...

Twin dah dimaklumkan pasai cek nak g kursus...
Sbb deorang dah biasa ditinggalkan so deorang xkisah sangat...
Cek pon sama xkisah sangat xdaklah rindu2 sampai nak rak..
Teringat jah tgk fon kan ader gamba...

8.10pg
Ok sambung lepas jah hantaq twin p sekolah cek terus p opis...
Dah lambat skit... jam dah kul 8.10 pg...
Tetiba fon bunyi... pn. bos calll tanya dah sampai ka blum..??
Masa tuh dah dekat sgt dengan pintu pagar USM...
Sesampai jah semua staff len dah ader atas bus... hehehe
Sib ader tempat ha....
So cukup waktu bus pon mulakan perjalanan....
Cek duk sorang2 so selesa skit nak tido ka apa ka....

10pg
Sampai hentian r&r bukit merah tuk makan pagi..
Tp disebabkan cek dah beli donut 3 bijik tadik dah pon mkn cek xmknlah kat situ
Just minum air kotak milo jah...



Dalam bas



1.45ptg
Sampai Mitsui Sepang Outlet...
Ermmmm xdak apa yang best pon kat sana
Juala barang branded jah..tp xlah murah sesangat pon
walaupon 90% diskaun ha...
Kena mkn tengahari kat sini sebelum sambung perjalanan ke johor..
So makanlah nasik goreng tomyam Rm10.00 tanpa air...
Semua cam p mkn then solat kuar xbeli apa pon....
So kul 3.15 ptg semua dah ready nak naik bus
Atas bus dah ngantuk sangat xtahan mata so tido jap...
Baby ok jah baik dia tido banyak gak... heheheh

Ada nmpk x..??? 


8mlm
Baru sampai Joho...
Trus p makan malam dekat Banafee Village...
Makanan yang dijual macam2 ada... dari tomyam ke arab..
Dari kampung ke western... kau namakan jew...
Dari air ke wap asap(syisha) hahahahah
Deorng dah oder secara set kat sini...
Ikan masak stim,ayam goreng pedas,tomyam,sayur kailan,telur dadar
Time nie gak baru jumpa dengan geng kelantan(1 bus gak)

Makanan bolehla mkn...
kan cek pon mkn xbanyak so xkisah sangat bab mkn janji makan hahahahah..
Kedai makan nie kan jalan nak ke dia jah berlunggu kedai urut thai duk ada...
Sama banyak ngan kedai basuh kereta jugak yang best tuh...
Deorang bukak 24 jam k... huhuhu xtidolah kedai ha....
Kedai makan nie bukak dari kul 5ptg samapi ke 10pg besoknya....
Tudia haih.... jadik mambang malam....siang tido mlm jaga.... hahahaa





10mlm
Sampai hotel yang diberi nama Hotel Selesa... xlah selesa tera mana....
Huargghhh masa nie tahap sakit pinggang dah lama kan duduk...
dari 8pg di Penang sampai 8mlm di Joho... 12 jam tuh...
Siap ambik kunci bilik bagai terus menuju bilik airlah...
Apa lagik mandi dulu............
Dah mandi air panas legaaaaaaaaaaaaa haaaaaaaaaaaa......
Tp sebab dah terlalu lewat dah malas nak lengah2 kan masa
Sbbnya besok nak bangun awai plak dah ha..
Kesian baby dalam perut cek xdapat nak aktif bergerak....
Masa trip nie cek masij rekod pergerakan dia dalam buku
Yalah takut dia xaktifkan.... sbbnya mak dia aktif hahahahahah....
Boleh camtuh....


Bersambung




17 September, 2015

Persediaan org baru...


Mengandung kali nie lain dari yg dulu....
Sangatttttttttttt....
awal ngandung malas dan letih bukan main....
Asal letak kepala tido.......zzzzzzzzzzzzzzzzz
banyak bulan jugak kan keadaan camtuh....
Nak sidai baju 1 bakul pon berejam nak habis sangkut....
ermmmmm........................

Tapi tang make-up xtinggal...
Yang tuh malas2 pon masih rajin jugak nak make-up
lagikk...... mc dari doktor kurang skit pada yang sebelum nie kot....
hehehe Sbb dulo2 kan cek-up kat GH sekali p dah setengah hari...
Dah malas nak masuk kerja so mintak jew MC.....
Kali nie cam payah skit jumpa doc banyak jumpa misi jew....

Pastuh dah kuat skit... jadik rajin plak berjalan....
ermmmmmmmm..........
makan jah masih memilih....
awal2 xmakan nasik langsung....
dah boleh mkn nasik tp dalam kuantiti sikit....
banyak makan roti & milo jah...
sampai ke la nielah (8 bulan)

Seriuss dulu asyik mkn jew non stop....
tuh berat naik 10kg.. sepanjang 9 bulan tapi xkatalah twin kan
kali nie berat xnaik tp drop dari 66.5 ke 62.5 paling rendah
Yang tuh masa awai2 1-5 bulan.... semua drop jah....
lepas raya baru ader kenaikan balik tuh pon sampai baru nie cecah 67.5kg...
tuh pon kejap jah... baru jah selasa 1/9/15 baru nie timbang turun balik 66.5kg..

lepas tuh kan kan... wahhh kepo
cek menjadi seorang yang rajin baiki benda...
awai2 dah pikir nak buah baju baby nantie tang mana..??
almari duk ada penuh ngan baju twin....
so terpaksalah beli len almari rak buku... tp tuk buh baju... hahahaha
masa tuh ader offer 12 boxesnya dalam 120.00 kat giant... so belilah...

then bahagikan plak 2 boxes tuh baju en.somi yg dilipat halus2 & cantik2 brani dia nak
sepah2kan kenalah.... sampai twin pon dah pandai beleter kalau en.somi sepahkan baju...
Penat tau nyusun baju deorg.....
4 lubang dibawah sekali memang xleh letak baju kotor kan habuk bagai...
so situh letak pekakas cek yang macam2 ada....

Then tuk bahagian baby ader g 6 boxes..
2 boxes dipegukan menjadi 1 space yang memanjang skit...
habuan tuk hang baju rompers.... nomey2.... :)
pastuh baki lagik ader 4 lubang.....
so dipikir2 kan balik baju baby kan kecik2 jah... so perlu space lebih skit...
Tp dah malas nak tambah almari dalam bilik... dah la bilik bukannya besaq....

sat semak plak perut tgk ha....
so kita buat dia jadik 8 small space .... :)
pergi DIY punya kedai dan buat renovate skit ......
tentu korang semak baca kan xdapat nak bayang camna meh2 layan gambaq.....



Kutip2 baju twin dahulu dapat skit jah... walaupon deorg 2 org...
Sbbnya banyak pink.... ayaiiyak.....
Yang putih skit jah.... 
sarung kaki banyak yang sarung tangan plak skit jew ader... ilang maner ntah....

tuh la kena gaks beli baju baru skit...
warna biruuuuuuuuuuuuuuuuuuu......................... :)




Asisstant yang amat membantu....
kalau suruh bab nie memang fav lah nak nolong....
tekun plak tuh hahahaha....

Beginilah pembahagian kotak2 yang diceritakan tadik......







Gambarajah penuh.................... Taaaraaaaaaa




14 September, 2015

Adik bawak penyakit balik rumah....


Tanggal 9/8/15...
Semuanya bermula.....
dengan badan si adik kemerah-merahan.....
Perasan pon masa bukak baju dia....
ingatkan semut gigit dia sbb banyak bintik2 merah di belakang & depan badan...

Tapi cek terus belek2 badan dia tgk.....
bintik2 merah tuh lain macam skit xmacam kesan biasa semut gigit...
Xjuga macam kesan nyamuk gigit....
kemudia terpandang bawah cuping telinga dia pon ader bintik2 merah
Juga muka dia kat kening dan kelopak mata..... ermmmmm

Perasaan hati cam kuat mengatakan dia nie kena campak dah nie.....
sbb badan dia pon panas2 macam demam....
So sengaja belikan air nyior dan bg dia minum...
nasib baiklah dia memang jenis suka minum air kelapa...
So senanglah skit nak disuruhnya....

Besok nya ketara nampak bintik2 makin bercambah & demam pon makin tinggi...
So memang sah la dia dah kena campak jenis besar... huhuhuhu
Disitulah bermulanya cek menjadik nurse di rumah dikala usi kandungn 29 mggu...
Besok tuh bawaklah si adik ke klinik jumpa doc....
Dah doc sahkan ianya campak jenis besar....
So cek pada hari tuh mintak mc untuk menjaga anak di rumah...
dan besoknya ader cekup kat KK so ambik mc jugak....

Malam2 dia dah mula merungut gatai badan... so layankan jewlah dah org sakitkan...
cuma tidonya si adik jauh skit dr cek..
dia kena tido ngan en.somi... dan si kakak tido dengan cek..
bukan apa takut terjangkit ke cek ha....
Sekolah memang xplah termasuk yg xsakit jugak(si kakak)...
Mengada2 xnak p sbb xdak geng ermmm....

Suka hatilah anak ooittt....
Campak si adik mula di belakang telinga & muka dahulu...
Kemudian merebak ke badan....
tp yang ader air didalam tuh xlah banyak sangat dan jarak bintik2 tuh
jauh2 jugaklah antara 1 sama lain....

So bermulalah seminggu menjaga si adik & melayan karenah dia
dan jugak berkurung di rumah sahaja....
Dah memang niat di hati nak pergi jumpa makcik nie nak buat air selusuh...
So sekalilah buatkan air penawar campak tuh si adik & si kakak (walaupon dia xkena g)
Sbbnya doc kata kemungkinan besar si kakak akan kena jugak sbb duk dekat2...
Cumanya xtahu bila kan....
Habis seminggu tuh next minggu dah start ke sekolah balik sbb
kudis2 dia dah kering sepenuhnya dan tertanggal sendiri kudis2 tuh...
So dia sepenuhnya baik... alhamdulillah....

semua back to normal....
Hati cek pon gumbiralah pergi kerja.....
Sbb penat sebenarnya menjaga anak sakit dikala sarat mengandung ha...
Nie gambar dia...




Xberapa nak jelas sbb dah buh bedak yg doc bagi tuh....
tp bleh la nmpk bintik2 merah2 kat badan dia......
hehehe nak tergelak tgk gambar dia....
dengan muka celoreng tuh jugaklah kadang bawak kuar p kedai...
xmalu plak tuh sbb dah terkurung jah kat dalam umah kan hehehehe sian adik...

Elok jah habis seminggu p sekolah dengan jayanya kakak plak mula
duk tunjuk isyarat demam malam.....
Start jumaat 21/8/15....
bg makan ubat seksiap malam sebelum tido....
Besoknya bangun ingatkan ok rupanya ko dah.....

Dia bangun pagi badan masih panas dan cek pon belek2lah badan dia....
tgk2 belakang telinga dah ader bijik2 air campak dah....
Banyak jugaklah.... dah pulakkkkkk bersambung dah.....
Baru jah cek nak rehat dari jadik nurse gamaknya kena sambung otlah nie....

air kelapa masih ader kat rumah so paksa dia minum...
dan siap2 kan twin mandi & pergi klinik terus....
dalam sat jah kat badan dia pon dah timbul bijik2 air....
so sah campak.....jugakkkk huhuhuhuhu

Tapi campak si kakak nie lain skit....
dia xdak bintik2 merah terus naik bintik2 air....


Nie gambar hari pertama dia kena ...
nie sebelah petang dah makin bercambah naik....
start dari belakang telinga jugak ke dalam cuping telinga...
pastuh naik banyak kat leher & belakang badan dia....
Muka pon dah start naik.... semuanya naik ader bijik air & besar2 lagi dari si adik hari tuh...

Dalam masa 2 hari badan dia dah penuh ngan bijik air campak sahaja...
semunya skala besar & ader air.....
kiranya si kakak kena menag teruk dari si adik....
Dan dia pulak demam jenis on dan off...
so merengek g teruk dari adik....
huhuhuhu .......
Dia pon xmo mkn ubat pon mencabar nak suruh
bukan tuh sahaja nak buh bedak soc pon dia punya kelupur teruk....
so si kakak memang memanjang kena marah ngan cek.....
Berambu2 air mata dia setiap kali mandi, bagi pakai bedak, makan ubat, pakai baju,tido...
errrrrrmmmmmmmmmmmmmmmm................. cek boleh sabar jah la....

Pada masa nie memang cek nya tenaga dah kurang so bila dengar dia merengek lebih memang
kena marahhh jahhh............
lepas 2 hari tuh en.somi pon tetiba demam.....
dan cuba teka apa..????
dia pon kena campak jugakkkkkkkkk.......................
lagik teruk dari si kakak.....
So mulalah cek risau sgt akan terkena kat cek.....
en.somi ambik mc kat hospital terus sbb cek pon nak tanya ader xlangkah nak cegah sebelum terkena
kan.................... huhuhu takutnya......

Tp malangnya tiada ubat cegah awal campak tuk dewasa @ tuk ibu ngandung....
doc just terangakan jaga kesihatan agar xdemam dan digalakkan duduk asing
dari org yg kena campak... gila kau
xkan lah cek nak tinggal anak2 kat umah sedangkan depa duk sakit kan...
en.somi takpalah sb dah besar.... ngan anak2 xmungkin kot..

En.somiku kena mula naik campak jugak belakang telinga ,leher & belakang badan...
sebelum tuh dia demam terkejutzz tetiba jah... badan dia jadik lemah & sakit sangat...
dia kata sejukkkk sangat kaki tangan..... so memang merekok jah..
dia kata si kakak ader kata ader bijik belakang dia hari isnin yang dia nak p kerja tuh tp...
dia ingatkan xdak apalah so p jugak kerja cam biasa...
tp masa kerja dia memang xsedap badan dah... demam teruk lah ...

kemudian dia start gatai2 badan....
bila dia selak baju baru nmpak badan dah merah2 & muka pon.....
hari ke-2 dia campak muka dan badan en.somi totally dipenuhi campak besar...
memang teruklah muka dia mnegerutu kot... dan nampak bengkak...
hari yg tau dah kena campak tuh dia dah strat minum air kelapa dah...
so lagik cepat campak kuar tunjukkan bisa dia.....

en.somi jugak campak jenis air tp air dia xbanyak sangat jarang2 jah...
bintik merah dia besar2 dan rapat antara satu sama len ...
macam2 jenis jugak yer campak nie...
start hari dia kena kami dah bincang tuk dia duduk asing dari cek memandangkan cek dah ngandung
dan jaga 2 anak yang dah kena campak so xrelalah disambung g kan...

so dia pon setuju so dia balik tido umah mak dia...
en.somi cerita malam 1st kena memang total xleh tido sbb gatau sangat badan...
nak garu xleh so dia bertahan jah la... demam pon teruk 24 jam tidoo jah...
dan bukan sehari dia tido berpanjang dekat 3-4 hari jugaklah...
sampai makn pon xtentu...
dia bangun juast tuk solat minum air masak,air kelapa,ubat & tido balik....

huhuhu tuh tera org dewasa tuh.....
yang kat rumah pon si kakak kadang main ok kadang demam dia datang balik baring jah depan tv...
kesian sangat tgk keadaan dia...
cek p kerja cam biasa mak uruskan tp bila mak cek uruskan
akai dia lebih skit xnak buh ubat xnak mkn ubat so campak tuh lambat skitlah nak kering
sampai kena ulang ke klinik g sekali ambik ubat...
doc kata disebabkan dia kena gaak teruk so dia ambil masa jugak tuk pulih...

samalah en.somi pon.....
so doc terangkan kalau hari 1st dah kita sah campak ader ubat tuk makan(dewasa)
elakkan campak naik kat muka dengan banyak... cam kes en.somi...
bukan mkn ubat tuh campak xnaik yer... dia just kurangakan di bahagian muka jah..
campak tuh tetap kuar kat bahagian lain jugak......
So twin sambung cuti sekolah 1 mingggu samalah jugak en.somi saya....
dan saya terpakasa juga ambil el dikala si kakak xmenunjuk tanda nak pulih demam sepenuhnya...

terpaksalah saya yg cuti xbanyak nie emergency leaf 2 hari jaga si kakak...
sian tgk dia bila demam dia banyak baring... so terpaksa paksa dia mkn ubat...dan
bubuh bedak doc xbg gatai badan dia ha...... ngan cek dia kena ikutlah sbb cek kan
garang hahahahaha.................

dah tuh plak kan si adik plak bawak batuk... dah pulak...
batuk dia kejap jah jangkit kat cek balik... sedangkan hari tuh cek dah batuk
dekat 2 mggu baruu jah baik... nie kena balik dah... urmmmmmm.... :(
batuk sampai terkencing2 k... dah la xdak ubat tuk ibu ngandung.... jenuh...
Hri tuh pon dah try macam2 last2 mkn aiskrim vanilla jah ok terus...
nie pon gamaknya nak kena makn ais krim vanilla gaklah nie...

dah habis seminggu .. malam merdeka pon xtgk bunga api depan umah...
kami 3 branak dah tido awai....hahaha
sian xp mana pon cuti2 sabtu & ahad.... berkurung jah...
nie jangkit kakak sama batuk mungkin sbb jerebu teruk sama kot kat luar..
so still xhabis g sakit dalam umah....
Nak masuk minggu ke-2 twin xp sekolah(walaupon adik ok)
kakak nya kudis dah baik dan mula gugur dah hehehee bagus2....

En.somi tang muka masih ader skit2... tp muka dia dapat parut teruk...
dah xencem... dia pon dah malu asyik pakai mask jah...sian tgk dia...
kat badan dia pon dah kering habis.... cuma kat kaki dia jah skit g ader...demam pon dah baik...
minggu nie 1/9/15 baru dia duk mai tgk anak2 dia...
budak2 pon rindu nak main ngan en.somi...
kang seminggu xjumpa terus...

samalah cek pon... habis tenaga dah.... masa campak badan twin gatai cek suruh deorg garu sendiri..
bukan guna tanganlah guna soft toys jah garu.... depa buat sendiri sbbnya..
cek pon xdaya nak kerap bangun masa tgh tido ngan perut boyot g...huhuhu
Tp apa pon deorg memang kuat... :) alhamdulillah dah hampir baik spenuhnya...
Dugaan bulan ogos betoi....... :)

Hope minggu nie minggu last deorg semua termasuk cek bebas sakit in shaa allah...
sbb cek nak p singapore oiittt.... trip tempat kerja.... so cek harus fit tuk travel bersama baby dikala
usia 33 minggu tuk perjalanan yg jauh.... semoga dipermudahkan....
time tuk nurse umah rest bersama baby.... kan... :)



03 September, 2015

Trip Johor - Singapore Part-1


Sebenarnya trip nie adalah ditanggung oleh USM...
Kalau cek sendiri gamaknya memang xkesampaian g lah....
Cerita asal cek dapat Anugerah Cemerlang untuk kouta tambahan tahun 2014 nie..
So yang dapat cemerlang asalnya dapat seorang rm1k dan aderlah majlis makan2 & sijil...
So kes aku nie lak kiranya kes lebihan lah .... so xdak sijil
Dan tuk gantikan rm1k tuh deorng dari ihak HR buatlah trip nie...

Kalau p dapat kenangan kalau xp xdapat apo....
Sooooooooooooooooooooooo..... memang xpatut deorg offer kat mak buyung tuk p trip jauh2...
tp dah nama rezeki baby kan tahun nie dapat p kursus jauh & trip nie pon jauh...
Soooo nak buat camner..????
Just kata alhamdulillah jew lah... syukur nama naik jugakkan....

Hari tuh kursus langkawi masa kandungan nak masuk 5..
So kali nie lak kalau kesihatan semua tip top dan boleh p...
Kandungan dah masuk 33 minggu bersamaa 8 bulan 1 mggu ha....sarat dah...
Dah tanya doc kat KK .. dia kata ikut ibu sebenarnya...
Kalau si ibu kuat so xdak masalah tuk travel jauh dengan bus....
tppppppppp kena berjaga2 jugaklah....
so kena prepair apa yang patut jugak minyak2 ker, bekalan makanan ker, kasut yg selesa ker,
pakaian yang selesa ker, muatan tambahan yg nak dibawak nantie semua harus
dipertimbangankan dengan sebaik-baiknya....

Trip nie p ramai gak bukanlah skit... so diri sendiri kena fitlah.... xleh demam ka apa ka...
huuuhuhuhuhhu ...... dapat jalan jew baby no....
Dah tanya pon en.husband dia mulanya xnak kasi p...
Tp kalau xp xdapat apa so macam rugi plak kan....
g pon deorg dah sponsor habis lawatan & hotel just duit shopping jah kena bawak sendiri...
Bukan kena p lawatan kerja pon just berjalan2.... (larat kew mak buyung nak berjalan)

Tp habis duit gaklah b4 nak g mau x..??
Passport dah mati so nak renew yang tuh dah kena rm200 tuk 5 tahun huhuhu...
Maybe cek nak kena beli beg roda sbb xkan nak galas beg baju kot... dah la depan berat..
Tambah g plak belakang berat jenuh2.....
ala yg kecik2 jew.... yg biasa2 jew....

Dah tuh sal anak plak.... si kembar tuh....
Baru nie si adik kena campak besar.... xteruk sangat....
1 minggu xp sekolah .... duk kena merawat dia.... si kakak pon cuti jugak walaupon sihat...
dah baik plah sekolah seminggu dua2 tuh...
Nie si kakak plak kena campak teruk jugak .... cuti jugaklah se minggu nie...
Si adikkkk..... off course xmo p sekolah jugak.......huhuhuhuhu....
Duk risau campak tuh kat daku jah ha..... risau2.....

Sbbnya mak cek kata org yg selepas yg mula2 kena akan teruk....
yelah skung si kakak nya campak memang teruk dah.... huhuhu..
Haraaaappppppppp sangat xkena kat cek....
Ikutkan trip yang nak kena p pada 7/9 -10/9/15 nie.... so tarikh dah dekat dah tuh...
sepatutnya en.somi kena jagakan deorg time cek xdak nantie....
Taaapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Dapat berita baru pulak dah kata dia kena buat banci 7/9-12/9/15 nie.....
Alahaiii minggu yang sama cek nak p trip....
Dah tuh kena syif malam plak tuh 6ptg-6pg...
Dahhhh jenuh la budak2 tuh nak tido ngan sapa pulak..????
Arrrghhhh tension jap..........

Dah kena campak xhabis g... dah en.somi keja mlm...
sapa nak tido ngan deorg..??? tgh mlm bangun nak kencing sapa nak tengokkan....
Huhuhuhuhu serabut jap...
nak kena continue bincang ngan mak cek gamaknya......
Huhuhuhuhu......

24 Ogos, 2015

Aidilfitri tahun 2015...


Bila raya menjelma....
Hehehe ...
Tahun nie punya persiapan ala kadar..
Persiapan dibuat awal2 posa g....
Dari beli kain nak buat baju raya sedondon....

Malas nak last minit sbb dah mesti tahu ramai org bersesak2...
tapi bila ader offer kat malll cek p terjah jugak....
Tp p awai2 lah sorang2... hahahaha time tuh xramai org so bleh la buat pilihan...
Budak2 conform xbawak nak cepat2 kan...
Kang bawak masaalah len plak...

Kali nie just belikan deorg baju t lengan panjang ngan suar jean jah...
Sbbb yang tuh jah yg deorng gemarrr pakai...
Skirt2 semua xdak... jubah2 lebih pon xdak (mahai kau)
Oklah ala kadar kan....

Sbb kali nie gak shopping tuk baju baru skit tuk baby nantie..
tuh kena bajet2... g pon cek dah stop bisness dah...
So side income dah xderr... so xleh nak bazir sangat...
Side income la nie aderlah menabung jah...

So awal pg raya tuh en.somi siap sendiri then dia p solat sunat raya...
Lepas tuh baru cek gerak2kan twin bangun siap2 deorg...
Seronok xterkata ha.... sampai lupa nak tangkap gambar...
Balik jah en.somi dari masjid terus kuar umah p umah mak mentua....

Makan2 nasi hujan panas mak mentua pastuh sembang2 jap...
sbb satg en.somi nak bergegas ke solat jumaat pulak...
So masa cam terhad skit hari tuh.....
Dah tuh bergegas p kedai gambar nak tangkap kaminya
1st family picture..... owhhh ya setelah 4 tahun berlalu baru nak ader yg 1st....
Boelh bayangkan dak.... hahahahaa
Anak sulung pon dah 4 tahun +++++

Tapi takpalah kan asalkan ader ya tak..???
Ingatkan xder org upanya ramai gak family lain datang tangkap gambaq....
Dah tuh banyak lak baju raya yang berwarna merah darah ha.... hehehehe
Tahun merah gamaknya.....
Meh kita tengok


 Suker pic nie sweet jah..


Pic studio jah yg ader...
Pic kat umah xdak yer maaplah.... hehehehehehe
Habis jah tangkap gambaq balik umah semula....
Masalah nielah  nak dijadikkan cerita nya.....
Si kakak duk tarik benang kat lengang baju dia....
So cek suruhla dia p ambik gunting nak guntingkan benang tuh...

Maser dia g ambik elok jah ha.....
Dah habis guntingkan suruh dia g simpan balik ...
Ntah camna sbb si adik memang ader dalam rumah duk perisi(bukak sampul raya) duit dia...
Org lain semua ader luar rumah sbb sembang adik beradik kan....
Tetiba dengar dia menangis.....
So masuklah tgk.....

TAu apa jadik..???
Tengok2 mulut dia berdarah2.... pastuh tanya dia kenapa..???
Dia jawab kena gunting.... pulak...
Kakak yg pegang kan tadik so tanya kakak apa dia buat kat adik..???
Kakak pon ceritalah dia xsengaja tercucuk adik sbb adik mai serbu kat dia...
Nasiblah kena atas bibir skit jah.... kalau mata xpasai hospital dah raya baru nie... ermmmmm
Sabo jah la......

Habis baju raya dia basah ngan darah dan air dia cuba basuh....
So menangis2 si adik sbb takut tgk darah tuh jah pon...
Bila cek basuh2 muka dia tgk luka tuh skit jah atas bibir.... nasib skit jah...
So abah  cek xjadik nak marah kakak sbb dia dah cakap xsengaja...
Memang tahu pon adik nie jenis suka serbu....
Kalau kita suruh kakak ambik barang dia pon sama naik p ambik...
Cam tuh jugaklah kalau suruh si adik ambik barang.....

So memang boleh tereksiden lah.....
Habis jah kes tuh terus buat susu ajak tido petang.... 
Sbb petang raya tuh nak balik kampung perak (umah tok)
Walaupon tok dah xdak tp adik beradik sebelah mak tetap berkumpul....
Tido sana sehari besok tuh balik semula kat penang....

Bila balik kampung kan xdak apa yg nak dibuat selain tido & makan & sembang...
Hahahahahahahaah 
Dari seawal subuh ke semalam tengah malam....
Ader jah ceritanya xhabis2..... hahahahaha
Tuh yg best bab kampung nie......

Habis balik kampung dalam sabtu petang...
So ahadnya iaitu hari raya ke-3 dah ader penang...
Duk pikir isnin nantie nak menyimpan duit budak2 dalam tabung haji....
So nak ambik duit deorng nie kenalah ader cerita nak ngumpan...
So keluarlah cerita sapa nak naik keretapi kena bg mama duit raya....

Hahahahaha ceritanya....
Sejak dah 4 tahun stengah nie deorg dah pandai berkira bab duit...
So agak payah nak ambik duit depa....
So cek buat cerita nak p naik keretapi... sbbb depa xpernah naik g....
So deorg jadik seronok nak p...
Tp sebelum p kena bg duit raya deorg dulu sbb nak kena bayar tambang...
So deorg percayalah.....

Baru deorg bg duit raya kat cek....
Tp cek tinggalkan jugak ringgit2 skit kat dalam beg depa....
Huhuhuhu....
Dah disebabkan janji so kenalah bawak nak keretapi....
Tp xlah jauh mana pon just p naik keretapi bukit bendera jah pon....

Dah nama cuti umum kan....
Ramailah manusia ha beratur jah nak naik train dah 2 jam...
Ngan cek keadaaan mak buyung agak letih gaklah tp takpa demi anak2...
So asyiklah mencari tempat nak tenggek.... xleh la nak berdiri lelama ha...
Naik train kejap jah ha 7 minit sampai puncak....
Kalau dulu besa naik lambat gak.... skung dah laju....

Masa sampai puncak dah kul 1++ ptg dah ha... tp berkabus banyak g...
xnampak pun bawah... syiok sangat kabus dia g tebal dari cameron kot...
Ngan angin2 sejuk..... wahhhh hilang penat beratur tadik....
Meh nengok....



On the way..

Dah sampai.....



 
















Itulah kisahnya naik keretapi.....
Termakbul sudah budak2 nie punya hajat........

Hari isnin tuh masih bercuti.....
So masih mood berjalan2....
Kita p tgk robot lak.....





Selasa en.somi dah kerja so duk umah jah la budak2 oiit....
Deorg bercuti g hari khamis baru p sekolah....
Cek Rabu dah start kerja..... harap xlupalah....

Bye u ollssss..... nantie sambung g yer.....


13 Ogos, 2015

Conformkan jatina baby


Baaru nie pepagi dah menati depan klinik pakar wanita Tan...
Nak reconformkan jantina baby
Bukan apa sempena nak musim raya2 nie banyak offer...
So sekalilah kita shopping seksiap dengan barang baby skit2....
Bukan beli semua k tambahan jew...

Tapi duit skung kan kecil...
Tambah2 pon mau beratus jugaklah habis.... huuhuh...
Sejak GST payah bebenor nak dapat yg murah2 dah...
So berbalik cerita scan tuh...
Memang ternyata ia adalah "BOY"
So happpy mama xlupa jugak en.somi...

So misi mencari baju biru pun bermula.....
Kebetulan mall ader buat sale baru nie kan so plah menjenguk ...
Lawa2, cantik2.... berkenan sesangat tp bila belek harga cam ekkkkkkk....
Xberbalaoi nak beli sbb still harga mahal...
dah pulak baby kan cepat besar so pakai kejap dah sendat...
So beli benda lain selain baju baby...
Beli sabun basuh baju baby, beli tisu basah,botol kecil,napkin dulu....

Hari tuh pon masa baby fair dah beli sarung kaki & tangan...
Rompers tido skit, baju lubang2 skit, baju short sleeve skit....
ermmm apa g ha ha warmer botol...
Misi nak carik rompers jah xjumpa2 g.... yg tu jah kut nak beli lagik skit...
owhh lupa nak beli barut bayi, plastik tuk buh susu...
Then ingat nak beli baby bib.... tetapi cam mahal jew yg jenis bandana bib tuh...
So google2 jumpa cara nak buat sendiri bib tuh...
So senang & jimat... so plan nak buat sendiri nantie...
Boleh guna kain baju terpakai @ beli jah kain perca kat kedai...
Tuh misi baru tuk masa2 boring... hahahaha

Jimat satu tang situh..... thennn nak carik topi kot kalu ader xdak takpa...
So far yang tuh la pump susu nantie dalam pantang leh p usha sbb xsure cek susu
akan banyak ka x nie..... hope so banyaklah....
Yang twin dulu tahan 2 bulan jah susu badan then terus kering
Sbb utama xcukup rehat & stress...
Yelah sekali nak handle 2 kot dah 1st time dapat baby xtau caranya g...

So tuk thissss time...
Semua biasa jah tpppppppppp masih ader excited tuh...
heheheh sbbb nak nyambut org baru kan.... :)
Alhamdulillah my plan semua menjadi...
syukur sangat.....

09 Julai, 2015

Ramadhan 2015

Ramadhan menjelma
di kala usia kandungan mencecah 19weeks
2nd trimester.......
Fuhhh mencabar bila difikirkan....
Dulo punya pregnancy masa alah teruk rasanya baru nak masuk 2 bulan kot masa tuh...
Masa awal2 tuh gagah kan jua puasa dapatlah sehari...
Tp masa bukak muntah sampai lembik...

So next dah mak cek xbg dah puasa....
so bergantilah puasa yg sebulan tinggai tuh...
Tuk kali nie pulak hari pertama ok...
Tp almaklumlah baru jah lepas fasa alah 4 bulan...

Baru nak start lalu mkn tetiba sambung posa....
Cian baby dalam perut tp nak buat camna kan...
Baby kena kuat cam mam jugak.... hehehehe
Hari pertama ok.....
HAri kedua ko.... dah habis mandi nak siap p kerja...
Sekali muntah habis.... so terbatallah posanya....
Kemudian hari ke-3 & ke-4 kebetulan cuti kerja...

So perut & baby blajar posa dengan jayanya... alhamdulillah...
Walaupon kadang baby gerak banyak time duduk sbb lapa kan ciannya...
Tp dia mendengar kata mama dia supaya bersabar....
In shaa Allah harap dapat teruskan puasa hingga habis ramadhan kali nie...
Malas nak ganti banyak2 ha....

Almaklumlah sebelum2 nie memang posa penuh....
Dah pakai perancang implan tuh kan memang xmai period sooo
kiranya tahun nie tahun ke -5 penuh(opss dah tinggai sehari)....
Jadik rancangannya penhujung bulan  6 nie nak p cek jantina baby g sekali...
tuk conformkan... supaya senang nak harung shopping baju baby sekali..
Agar masa dah masuk 7 bulan cek xyah dah nak p tempat org ramai...
Rimas naik sesak nafas ha...

Nak berehat jah....
Bleh simpan duit sama tuk fasa seterusnya....
Setakat nie masih dalam misi berjimat cermat...
Sbb bila fikirkan hospital GH PP akan full haouse by bulan 9 & 10
Memang ngeriiiii jah pikir....
Dah la nak beranak tetiba wad penuh.... huhuhu xpasai beranak luar GH jenuh....

So alternatif lain adalah hospital swasta....
Bajet dalam 2K +++ tuk 3h2m...
Jikaaaaaaa condition aku ok hingga hujung ngandung...
HArappppp sangat xdak masaaalahhh.....
Yang tuh memang gerun jah dengar......

Bulan 10lah nak beranak
Bulan 10lah roadtax keta mati
Bulan 10lah harapan semuanya selamat ...... amin.....